משיני חיות ועד תכשיטי כסף

0
2723
משיני חיות ועד תכשיטי כסף

תחשבו 10,000 שנה אחורה, תחשבו צייד וכלי חרס. כן, ממש שם כשהחיפוש אחר מזון היה מרכז עולמו של האדם, הופיעו גם התכשיטים הראשונים. החל משיני חיות ועד תכשיטי כסף מעוצבים בעבודת יד, קבלו את ההיסטוריה הנוצצת מכולן – ההיסטוריה של התכשיטים.

תכשיטים ואופנה

תכשיטים הם חלק בלתי נפרד מהאופנה וכמו באופנה גם כאן יש השפעות עונתיות, טרנדים וחידושים. בשנה האחרונה שוק האקססוריז בכלל ושוק התכשיטים בפרט זוכה לפריחה. אולי כי באמצעות השקעה כספית נמוכה יחסית ניתן לשדרג כל הופעה ובגד ולהקנות לו רענון אופנתי ועדכני.

כמובן, שגם בענף התכשיטים כמו בכל ענף אחר, סקאלת המחירים משתנה בהתאם לעלות המוצר, האיכות והייחודיות שלו. בולטים בשוק זה הם דווקא תכשיטי כסף, שכן במחיר סביר יחסית ניתן להשיג תכשיט איכותי מכסף ברמה גבוהה מאד (925). בשוק זה ניתן למצוא גם תכשיטים ייחודים בעבודת יד עם נגיעה אישית עיצובית.

על תכשיטים ואנשים

תכשיטים קיבלו משמעויות שונות במהלך השנים. הם הפכו לסמל מעמד וסטטוס, וגם לסימן היכר המציין השתייכות לקבוצות מסוימות. תכשיטי כסף וזהב מעטרים סיפורי אהבה ומוסיפים ניצוץ לסרטים וגם לכתבות אופנה. התכשיט המוכר מכולם הוא כנראה טבעת האירוסין או הנישואים. אלה מהוות קטגוריה מלאה ועשירה בפני עצמה.

אם חשבתם שהמושג 'אופנה' הוא המצאה של העולם המודרני ותכשיטים הם אקססוריז שהומצאו יחד עם המחשב והטלפונים הסלולאריים, אז…טעיתם. כנראה שהצורך להתקשט ולעטר את הגוף הוא צורך קדום ואנושי שכבר בימים בהם האדם יצא לצוד את האוכל שלו, הוא מצא דרכים יצירתיות לייצור תכשיטים. איך אנחנו כל כך בטוחים? כי כמו כל תכשיט איכותי, גם התכשיטים העתיקים שרדו. למעשה, יש הוכחות לקיומם של תכשיטים כבר מתקופת האבן שהתגלו על שלדים. קיימות עדויות לייצור עשיר מגוון לקראת סוף תקופת האבן.

תכשיטים – מקונכיות ועד אבני חן

רוב התכשיטים מתקופה זה הם תליונים, חגורות, צמידים ועיטורי ראש. כיום תכשיטים נענדים מכף רגל ועד ראש: טבעות כסף לאצבעות הרגליים, צמידי כסף לקרסוליים, צמידים, שרשראות כסף, סיכות ראש, נזמים, עגילים.

לא ידעו אז לעשות שימוש במתכות ולייצר תכשיטי כסף או זהב, אך גם בימים הקדומים האלו, חומרי הגלם לייצור התכשיטים הגיעו כולם מהטבע: קונכיות מזנים שונים שנאספו מהים או מהאוקיינוס, סיבי צמחים, וגם אבנים יפות כמו ירקן, מלכיט, אובסידיאן, בזלת וגיר. גם ממלכת החי סיפקה חומרי גלם מקוריים לייצור תכשיטים: עצמות, שיניים, גידים ונוצות. התכשיטים הקדומים נועדו בעיקר לקישוט הגוף. עם הזמן הם קיבלו תפקידים נוספים: שילבו אותם בתפירה על בגדים, שימשו (ועדיין) לצבירת הון וממון וגם תפסו חלק נכבד באומנות.

תכשיטים ראשונים בעבודת יד

בתקופה מאוחרת יותר גילה האדם את המתכות. חוקרים מעריכים כי שימוש במתכות לייצור תכשיטים בעבודת יד היה קיים כבר לפני שנת 4000 לפנה"ס. אז, השתמשו במתכות שהתגלו על פני הקרקע כמו נחושת, זהב וברזל. תהליך העיבוד של מתכות אלה כלל ריקוע באמצעות פטיש. מאוחר יותר, הצליח האדם לצרוף את הנחושת – תקופה זו מכונה, איך לא, 'תקופת הנחושת'. באותה תקופה החל גם השימוש בכסף טבעי שמשמש עד היום כחומר גלם דומיננטי, אופנתי ואהוב לייצור תכשיטי כסף. השימוש בכסף לתעשיית התכשיטים נשאר השימוש הידוע ביותר של מתכת זו.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן